معرفت نفس

مولا علی علیه السلام: مَعْرِفَةُ النَّفْسِ أَنْفَعُ الْمَعَارِفِ

مولا علی علیه السلام: مَعْرِفَةُ النَّفْسِ أَنْفَعُ الْمَعَارِفِ

نال الفوز الاکبر من ظفر بمعرفة النفس
کسی که موفق به معرفت نفس شود، به بزرگترین رستگاری نایل شده است
غررالحکم

بایگانی
پیوندها

نفس ، از زمان و مکان آزاد است

پنجشنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۷ ب.ظ

هم اصل انسان غیر بدن اوست و هم این بُعد اصیل، از زمان و مکان

آزاد است و این بدن در واقع سایة آن نفس محسوب می‌شود. به طوری که مولوی گفته:

   مـرغ بر بالا پَران و سایـه‌اش          می‌دَوَد برخاک، پـَرّان مرغ ‌وَش

ابلهـی صیـاد آن سایه شــود            مـی‌دود چندان که بی‌مایه شـود

 بی‌خبر کین سایة مرغ هواست             بی‌خبر‌که اصل ‌این‌سایه‌کجاست

ترکش‌عمرش‌تهی‌شد، عمررفت             از دویـدن در شکار سایـه تَفت

یعنی اگر انسان خود را همین بدن بپندارد همه فرصت‌هایی را که برای بارور‌کردن جان است  از دست می‌دهد و بدون سرمایه واقعی از این جهان رخت برخواهد بست. به طوری که می‌گوید:

همچو صیادی که گیرد سایه‌ای             سایه او را کی بود سرمایه‌ای

چرا که :

سایة مرغی گرفته مـرد سخت               مرغ حیران گشته بالای درخت

این بدن، سایة مرغ روح است و اگر تمام توجه انسان به بدنش باشد، علاوه براین‌که هیچ سرمایه‌ای برای او نمی‌ماند، به روح خود نیز جفا کرده و رشد لازم را برایش فراهم ننموده.

استاد طاهرزاده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۲۴
گروه نویسندگان ؛

نظرات  (۱)

سلام علیکم
 فرموده اید: «هم اصل انسان غیر بدن اوست و هم این بُعد اصیل، از زمان و مکان»
سوال این است که حد و حصر زمان و مکان کجاست که نفس بیرون از آنست؟
اگر حد و حصر آن را نمی دانید و بر خیمه والعصر اشراف ندارید؛ چرا نفس را فارغ از زمان و مکان می شمارید.
اگر حد و حصر زمان و مکان را می دانید؛ آن چیست؟
والسلام علی من اتبع الهدی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی